Lag kokosyogurten din helt selv! Så godt og helt plantebasert

bilde3.jpg

Hei, jeg har laget yogurt, nærmere bestemt kokosyogurt!! Kan jeg lage yogurt, så kan du også!

Da jeg bodde i LA var kokosyogurt greia! Melkefri, for de som er sensitive mot melk eller laktoseintolerante. God på smak for alle, spesielt de eventyrlystne og eksotiske. Probiotika for de som liker å føle seg på topp! Du kan i utgangspunktet bruke denne yogurten på samme måte som andre yogurter.

I LA kom kokosyogurten på store glass med lokk (ikke plastikkbeger, såklart;)) og prisen var rundt en hundre kroner. Ja, det tar et par døgn (Fortsett og les, dette er noe ALLE kan få til, spesielt når en får dreisen på det, jeg lover.) før de gode bakteriene som vi så gjerne vil ha og trenger fermenteres, men en kan absolutt få dette til selv - for en mye rimeligere penge.

Tre steg :

  1. Ha kokosmelk i en ren bolle

  2. Rør in probiotika med plastikk skje

  3. Ta over en tynn ren fille, og vent..

Under skal jeg komme med en guide, steg for steg -

slik jeg gjorde for å få min kokosyoghurt syrlig og god!

Det beste er jo og servere denne med deilig crunchy granola, min korn- og glutenfrie granola kan du finne på bloggen min. Vil du ha mer sødme så drysser jeg over honning. mmm.

Kokosyogurt guide |

I en fermenterings prosess så er det vist at metall er ikke så bra for resultatet, det kan reagere med probiotikaen. Derfor har jeg listet plast beholdere og plastikk eller tre verktøy når en skal lage kokosyogurten. Dette trenger du :

  • Plastikk bolle

  • Skje i plast (jeg bruker en barneskje)

  • Glass med luftett lokk (lokket skal på etter fermenteringen er over).

  • Klut som puster. (eller på engelsk cheese cloth, osteklut?)- for at yogurten skal puste og bakteriene kan vokse, på en bra måte ;)

  • Strikk

  • 1 boks romtemperert organisk kokosmelk (jeg bruker den organiske fra Coop, alltid glatt og god).

  • 2 probiotika - dette er min favoritt: Flora, udo's choice, super 8 hi-potency probiotic, den har 42 billion bakterier.

 | Valgfri smakstilsetning |

Har du laget yogurt før og/eller vil eksperimentere med ulike smaker kan du tilsette : 

// Mango puré eller annen frukt/bær // Honning// Vaniljepulver

 | Hvordan - Steg for steg |

  • 1. Sterilisering | Ha en stor gryte på stekeplaten, putt i glasset du skal ha kokosyogurten i og dekk til med vann. Fosskok i noen minutter å ta ut glasset, sett på et tørkehåndkle og tørk. Du har nettopp sterilisert et glass, for å unngå unødvendig bakterievekst :)

  • 2. Så, ha kokos melken som er romtemperert i en bolle, og rør godt ut eventuelle klumper med en ren plastikk skje. Åpne to probiotika tabletter, og hell ut innholdet i kokosmelken, rør rundt (med plastikk-/treskje).

  • 3. Ha kokosmelken over i det steriliserte og tørre glasset. Over glasset legger du en klut som ikke er for tettsydd eller en cheese cloth. Ha en strikk rundt for å feste. Dette er for å holde fluer borte, og at yogurten får fermentere å puste.

  • 4. Sett kokosyoghurten et sted borte fra direkte sollys. Der det er varmere temperaturer vil det gå fortere å fermentere og kokosyogurten kan bli raskere sur, f.eks badet (vi vil at den skal bli sur, yogurt er surt). Jeg satte min på kjøkken benken og det tok ca. 48 timer før jeg synes min var perfekt.

  • Smak på kokosyogurten etter 24 timer, vil du ha den syrligere ha den på benken i 48 timer.

  • Når den er syrlig nok, ta av kluten og strikken og sett på et lufttett lokk. Oppbevares i kjøleskapet, i ca. 7 dager. Lukter den ille, eller har fått mugg så er det ikke spisende lenger, but that goes without saying ;)

| Notes |

  • Vi steriliserer og bruker rent utstyr, for å unngå f.eks mugg når kokosmelken fermenterer i romtempratur. Generelt om en fermenterer; ser noe veldig rart ut eller lukter vondt, kast det og prøv igjen! Det er ikke verre :)

| Kjekt og kort om probiotika |

  • Gir deg glød fra innsiden og ut med gode bakterier.

  • Hjelper den naturlige balansen av mikrober i tarmen.

  • 'Pro + bios' betyr ; for livet.

  • Så bra for immunforsvaret så vi ikke blir syke.

  • Sunt fordøyelsessystem.

  • Hjelper mot inflammasjoner i kroppen.

  • Forskning viser at lekk tarm, candida/sopp, og bakterielle ubalanser er linket sammen til en hud som kanskje ikke er i tipp topp form - eksem, kviser o.l.

Smil, Malin