Guacamole toast

30715695_10160146924705104_296293485760217088_n-1.jpg

Hva en ikke kan gjøre med avocadoen! Også er den i tillegg så nœringssrik. Rik på folat, vitamin A, C, E og K. Den nærer kroppen på innsiden til utsiden i tillegg til at den stabilisere blodsukkeret ditt.

Hvis jeg spiser noe som jeg vet kommer til å stige blodsukkeret mitt, som et eple (faktisk) så spiser jeg litt avocado ved siden av (eller nøtter har også det sunne fettet). Her har avocadoen blitt til guacamole på toppen av to surdeigsbrødskiver. Toppet med crunchy baby tomater og koriander blader. For ekstra smak og enda mer krønsj - gni skivene inn med litt ekstra virgin oliven olje, og et halvt fedd hvitløk og ha skivene litt i ovnen til de er sprø og litt gyldne på toppen! 

| oppskrift på guacamole |

To porsjoner

2 avocadoer

1/2 rødløk

1 hvitløksfedd (eller mer!)

juice av 1 sitron

neve fersk koriander

salt + pepper

valgfritt: chilli, kajennepepper

topping : fargerike små tomater, koriander blader og ristede gresskarkjerner er også godt

 

| hvordan gjør du det |

  1. Del avocado i to, fjern steinen og hakk grovt rødløk og hvitløk + eventuelt chilli. Hakk opp koriander grovt.

  2. Tilsett alle ingrediensene i vitamixen og pulser til du får den konsistensen du ønsker. Smaksett slik at du får smaken du liker.

  3. Server på toppen av to surdeigbrødskiver, etter du har hatt skivene i ovnen med hvitløk og penslet med olivenolje til de er gylne og sprø- se beskrivelsen over.

Malin Ekstrøm